Här är Skistars planer för Kabinbanan – ersätts av Skutgondolen

 

Det smids stora planer kring Kabinbanan hos Skistar. Det 40-åriga landmärket jobbar sina sista säsonger och kan tillsammans med bland annat VM6:an och Tusenmetersliften ersättas av en gondol. – Det viktiga nu är att vi gör rätt så att vi inte skyndar på något. Man bygger bara det här en gång, säger Niclas Sjögren Berg, Skistar.

Området kring Kabinbanans dalstation är mitt inne i en planprocess. Handlingar för boenden, butiker, parkeringshus och rullbana från torget är ute på samråd. I samband med detta planerar Skistar en ny väg upp på Åreskutan med en gondol och två mellanstationer.

– Vi ser över möjligheten att bygga boende där parkeringen är i dag samt boenden där dalstationen är. I och med att vi gör det kommer vi behöva riva Kabinbanans dalstation, säger Niclas Sjögren Berg.

Kabinbanan invigdes den 6 maj 1976 och är den enda av sitt slag i Sverige. Varje kabin tar 75 personer vid perfekta väderförhållanden. Färden upp till 1274 meter över havet tar cirka sju minuter. Foto: Astri Lindbäck

Bergstationen får stå kvar. Men själva liften kan försvinna då kapaciteten sätter käppar i hjulet. Enligt destinationschefen hade Kabinbanan 42 driftdagar förra vintern. I snitt har den gått 68 dagar under vintersäsongen de senaste åren.

– Kabinen i sig har ju levt lite på lånad tid. Den är 40 år gammal och har dålig kapacitet och dålig tillgänglighet på skutan på grund av många stådagar under vintern. Det har att göra med nedisning och att den går på ett väldigt vindutsatt ställe, säger Niclas Sjögren Berg.

40-åringen är i startgroparna för en renovering, vilket gör att Skistar vill tänka om.

– Det kommer att kosta väldigt mycket pengar och då har vi tittat på en annan lösning. Kabinen kan köra 400-500 personer i timmen medan en gondol har en kapacitet på 3000-4000 personer i timmen, säger Niclas Sjögren Berg.

 

Alla befintliga nedfarter kommer att finnas kvar trots alla planerade ändringar enligt Niclas Sjögren Berg. – Vi kommer att öka tillgängligheten till dem. Det är det som är målet, säger hanFoto: Astri Lindbäck

Men det är inte bara Kabinbanan som kan ersättas. Även Worldcupliften, Tusenmetersliften och VM6:an är med i planerna.

– När vi ändå bygger den så tittar vi på om det är några andra liftar som samtidigt kan tas bort och ersättas med Skutgondolen, säger Sjögren Berg.

Sträckningen som Worldcupliften har i dag kommer att var kvar men liften kommer att ersättas.

– Om vi lägger VM6:an eller en annan lift där håller vi på att titta på, säger Niclas Sjögren Berg.

Om, när och hur lång tid projektet kan ta går i dagsläget inte att svara på. Skutgondolen, som den internt kallas, är bara i början av en lång process. En ansökan om bygglov av Kabinbanans dalstation är inskickad till Åre kommun och gondolens mellanstationer samt bergsstation hanteras via samråd med länsstyrelsen samt separata bygglov. Det är mycket som ska godkännas och redas ut.

 

Ritningar för en dalstation av Skutgondolen har lämnats in i en bygglovsansökan till Åre kommun. – Det är idéskisser, säger Niclas Sjögren Berg. Illustration: Leitner ropeways

– Det finns ju någon form av ett drömscenario där det här är klart till alpina VM. Men vi står inte och faller med det. Det finns inga sådana krav från internationella skidförbundet. Vi har de liftar vi behöver för ett alpint VM, säger Niclas Sjögren Berg.

Arkitekt- och konstruktionsbolaget Sweco har anlitats för att ta fram samrådsunderlag inför den fortsatta planeringen. Det är påverkan på natur- och kulturmiljö som sker i samråd med länsstyrelsen. Här gäller det att komma överens om försiktighetsåtgärder och inventeringar i området. Om Skistars drömscenario ska hålla måste arbetet komma i gång redan till sommaren.

– Troligtvis kommer man att behöva bygga under två år. Bygga vägar, fundament och göra grundläggningsarbetet under första sommaren och montera gondolen och tar ner de gamla liftarna under den andra sommaren. Man kan inte ta ner de gamla innan den nya är på plats, säger Niclas Sjögren Berg.

Vad hela kalaset kan tänkas kosta för Skistar AB är inte klart.

– Vi vet inte det än så jag vill inte gå ut med någon siffra, säger Niclas Sjögren Berg.

 

Samråd om påverkan på natur- och kulturmiljö för Skutgondolen sker hos länsstyrelsen. Foto: Emma Rodling

Hur den exakta sträckningen för Skutgondolen kan tänkas bli är inte bestämt. För tillfället pågår en diskussion mellan Skistar och liftleverantören. Men destinationschefen har sina gissningar.

– Jag tror att första stationen kommer landa någonstans nedanför VM6:ans bergstation, sen är nästa station strax ovanför Tusenmetersliftens dalstation, och sedan upp till toppen, öster om Kabinbanans bergsstation, säger han.

Att Kabinbanan blivit en stark symbol för Åre kan Niclas Sjögren Berg hålla med om. Att det väcker kritik att ta bort den kan han förstå.

– Om vi kan hitta en lösning som är bättre så tror inte jag att gäster eller andra har något problem med det. Sen kan det ju alltid finnas någon form av kärlek till att det finns en kabinbana. Men det är en lösning som inte är för den typen av skidåkning som är i dag. Den med fler gäster, säger han.

Niclas Sjögren Berg vill vara tydlig med en sak. Det är inte mycket som är bestämt kring Skutgondolen.

– Det är inte klart att det kommer bli av. Det är inte bestämt när det blir, om det nu blir. Och det är inte bestämt exakt hur det kommer att bli, säger han.

 

Foto: Emma Rodling

Fakta: Kabinbanan Kabinbanan invigdes den 6 maj 1976 och är den enda av sitt slag i Sverige. Dalstationen ligger strax ovanför Åre torg på 421 meter över havet. Varje kabin tar 75 personer vid perfekta väderförhållanden och färden upp till 1274 meter över havet tar cirka 7 minuter. De två kabinerna kör omlott och hänger i två bärvajrar som var och en väger 43 ton och är 3190 meter långa. Vajrarna till Åre kabinbana bärs upp av fyra 40-60 meter höga stöttor av stål som står på betongfundament ankrat i berget. Stöttorna är konstruerade för att tåla nedisning och vindar på upp till 70 m/s. Källa: Åre destination

Text: Astri Lindbäck